Page 43 - רישוי עסקים 2020-2021
P. 43
תמיכת משרד הפנים ברשויות הביטאון השנתי
אגף בכיר רישוי עסקים
2020-2021
בנוסף ,הוגדרה הצעה למדדי איכות ושירות שישקפו את משכי הזמן הנורמטיביים המצופים לסיום הטיפול בכל אחד מהתהליכים
שמופו .במהלך 2021-2022ייקבעו סופית מדדי האיכות על פיהם ימדוד המשרד את הרשויות המקומיות בתחום רישוי עסקים.
מדדי איכות אפשריים (לא סופי):
• אחוז עסקים טעוני רישוי עם רישיון עסק
• אחוז עסקים מוכרים למחלקת רישוי מכלל העסקים בעיר (על בסיס נתוני ארנונה)
• היעדר מקרים של פגיעה בציבור ,שלומו ,בריאותו וסביבתו
• שביעות רצון מהטיפול של המחלקה
• מדדים נוספים המתייחסים לשירות ואיכות הטיפול (כגון משך זמן לסיום הטיפול בבקשה)
• מדדים המתייחסים למקצועיות (כגון כמות ביקורות לבדיקת עמידה בתנאים בעסק טעון רישוי ,זמן מתן חוות דעת
מהנדסה וגורמים מוניציפליים אחרים)
• מדדים המתייחסים לניהול (כגון שיעור העובדים שהוסמכו לתפקידם כנדרש)
תמיכת משרד הפנים ברשויות המקומיות – מנקודת מבט המחוז:
ציפי אלימלך – מנהלת רישוי עסקים מחוזי ,מחוז צפון משרד הפנים
לרשויות המקומיות במחוז צפון הוקצה תקציב תוספתי בסך 38מיליון ש''ח עבור הרפורמה ברישוי עסקים ,מתוכם אושרו עד
כה התחייבויות בסך כולל של כ 30-מיליון ש''ח .מתוך 89הרשויות המתוקצבות ,נותרו רק 6רשויות שלא הגישו תוכנית רשותית
לניצול התקציב.
פרסום המפרט הרשותי באתר האינטרנט של הרשות -עד כה אושרו 34מפרטים רשותיים ו 30-מפרטים נמצאים בשלבי
אישור.
תקינה – אושרו במסגרת זו 121תקנים 15 :מנהלי רישוי עסקים 55 ,מפקחים 26 ,רכזים 11 ,מזכירים ,ו 14-תברואנים.
דיגיטציה -אושרו 133מערכות 40 :תוכנות רישוי עסקים 34 ,מסופונים לפיקוח 33 ,מערכות GIS, 26ארכיבים דיגיטליים.
התקצוב לרשויות במחוז צפון העלה את המודעות לקיומן של מחלקות רישוי עסקים ברשויות והסיוע בכוח אדם ובתקנים
העלה את רמת השירות לתושב ולבעלי העסקים .תקציב זה נתן דחיפה משמעותית למחלקות אלו ,חיזק ושיפר רבות את
המחלקות ואת הצורך ,החשיבות והמחויבות לדיווח השנתי על סטטוס רישוי עסקים .גזברי הרשויות החלו להתעניין בנושא
ולטפל בתקצוב הרפורמה.
כמנהלת רישוי עסקים במחוז צפון למדתי להכיר מקרוב את בעלי התפקידים ברשויות ואת הפעילויות במחלקות רישוי
עסקים .המחוז נקט במספר פעולות שסייעו לרשויות במימוש התקצוב :הדרכת בעלי התפקידים ברשויות על אופן מימוש
התקציב בצורה היעילה ביותר תוך שימת דגש בעיקר על פרסום המפרט הרשותי ,על הדרישה לגיוס מפקחים שיוכלו לצאת
לשטח ולבדוק את מצב העסקים ברשות והדרישה לרכישת תוכנות לפיקוח ודיווח .כמו כן ,בוצעו ביקורים ברשויות רבות
וסייענו להן בבניית התכניות הרשותיות תוך ניצול מיטבי ומירבי של התקצוב לטובת החוסרים שהיו ברשויות לטובת תעדוף
פרטני של כל רשות .המחוז ליווה את הרשויות בתחילת הדרך בבניית המפרט הרשותי ולאחר מכן בהשלמת תכנים מהותיים,
הבטאון השנתי לרישוי עסקים 43 | 2020-2021