Page 49 - רישוי עסקים 2020-2021
P. 49

‫הטמעת תיקון ‪ 34‬ברשויות הערביות‬         ‫הביטאון השנתי‬

                                          ‫אגף בכיר רישוי עסקים‬

                                              ‫‪2020-2021‬‬

                                ‫תיקון ‪ 34‬לחוק רישוי עסקים "רפורמת רישוי עסקים דיפרנציאלית" הוא הזדמנות גדולה עבור הרשות המקומית‪ ,‬בעלי העסקים‬
                                ‫והתושבים לבסס את הכלכלה המקומית ולהוביל אותה לצמיחה ולשגשוג‪ .‬הרפורמה כוללת נדבכים הדורשים מיומנויות מקצועיות‬
                                ‫רבות ומגוונות בתחומי התכנון והבנייה‪ ,‬הפיקוח והאכיפה‪ ,‬המשפט והחוק ועוד‪ .‬לצידם נדרשות מיומנויות "רכות" כמו ניהול‬
                                ‫ממשקים פנים‪-‬ארגוניים ברשות‪ ,‬ייעול תהליכי עבודה (מסלולי הרישוי השונים) ומיומנויות שירות מול בעלי העסקים (עמידה‬

                                                                                                                      ‫בלוחות הזמנים המוגדרים)‪.‬‬
                                ‫מטרות הרפורמה הן‪ ,‬בין השאר‪ ,‬להגדיל את מספר העסקים שיש להם רישיון עסק ולטייב את שירותי הרשות לבעלי העסקים‬
                                ‫ולתושבים‪ .‬הטמעת תיקון ‪ 34‬ברשויות המקומיות דורשת מאמצים מצידן‪ ,‬אולם ברשויות המקומיות בחברה הערבית ההטמעה‬

                                          ‫אף מורכבת עוד יותר‪ .‬זאת‪ ,‬בין היתר‪ ,‬מכיוון שבחברה הערבית ישנם חסמים יחודיים המקשים על מתן רישיון עסק‪.‬‬
                                ‫על מנת לסייע באופן פרטני לרשויות הערביות הנכללות בהחלטת הממשלה ‪ 922‬ומוגדרות כמצטיינות ‪ ,‬ריכז מפעם גליל‬
                                ‫מערבי‪ ,‬כמפעם מתמחה ברישוי עסקים‪ ,‬את כלל הניסיון שנצבר בהטמעת הרפורמה הקודמת וכתב מודל פעולה חדש‬

                                                                                                                    ‫להטמעת הרפורמה הנוכחית‪.‬‬

                                                                                                     ‫לתהליך ההטמעה יש מספר מטרות מרכזיות‪:‬‬

                                                                                       ‫‪ 	.1‬פיתוח ההון האנושי ברשות המקומית‪.‬‬
                                ‫‪ .	2‬גיבוש מדיניות ותפיסה מקצועית בנוגע לתחום רישוי העסקים על ידי ראשי הרשויות ומקבלי ההחלטות ברשות‪ ,‬על מנת‬

                                                        ‫לאפשר לדרג המקצועי לפעול בהתאם באמצעות תכנית עבודה סדורה‪ ,‬מדידה ואפקטיבית‪.‬‬

                                                                          ‫‪ 	.3‬ייעול השירות ושקיפות מול יזמים ובעלי עסקים ברשויות‪.‬‬
                                                                                               ‫‪ .	4‬שמירה על בטחון התושב‪.‬‬

                                                                                       ‫מודל הפעולה שהגדרנו כולל באופן כרונולוגי מספר פעולות‪:‬‬

                                ‫‪ .	1‬מיפוי כלל העסקים ברשות (כולל עסקים שאינם טעוני רישוי על מנת לאפשר שירות גם לעסקים אלו במידת הצורך)‪,‬‬

                                ‫ומיפוי שגרות הניהול ביחידת רישוי העסקים‪ .‬בסוף שלב זה ניתן לצלם תמונת מצב ולהבין מהו מרחב ההשפעה שממנו‬
                                                                                     ‫ניתן לגזור יעדים להמשך (מספר עסקים עם ‪ /‬בלי רישיון)‪.‬‬

                                ‫‪ .	2‬מיקוד אסטרטגי – בהתאם לתמונת המצב שתתקבל בשלב הראשון‪ ,‬הרשות תידרש לקבל החלטה במה מתמקדים והיכן‬

                                                                                                                 ‫יתקבל האימפקט המירבי‪.‬‬

                                ‫‪ .	3‬כתיבת מסמך מדיניות – לאחר יצירת הסכמות על הכיוון האסטרטגי‪ ,‬ייכתב ויפורסם מסמך מדיניות‪ .‬מסמך זה יאפשר‬

                                                      ‫ליזמים ולבעלי עסקים להבין כיצד הרשות רואה את העסקים משתלבים ברשות באופן מיטבי‪.‬‬

                                                         ‫‪ 	.4‬כתיבת תכנית עבודה – תכנית העבודה תגדיר פעולות בשלושה מאמצים מרכזיים‪:‬‬
                                    ‫•	 רגולציה‪ ,‬פיקוח ואכיפה על מנת למנוע פעילות מעסקים המסכנים את שלום הציבור ופועלים בניגוד לחוק‬

                                                             ‫•	 קידום עסקים ופעולות שיסייעו ליזמים ועסקים קיימים בפיתוח העסק‬
                                                                                       ‫	• תגבור השירות לתושב בהתאם‬

                                ‫‪ 	.5‬יישום ובקרה – יישום תכנית העבודה ובקרה קבועה על היעדים והמטרות שהוצבו והצגתם באופן עקבי להנהלת הרשות‪.‬‬

                                                             ‫הבטאון השנתי לרישוי עסקים ‪49 | 2020-2021‬‬
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54